• START
    • NauczycieleNauczyciele
    • Rada RodzicówRada Rodziców
    • Samorząd SzkolnySamorząd Szkolny
    • Patron SzkołyPatron Szkoły
    • KONTAKTKONTAKT
  • DLA UCZNIÓW
    • Plan lekcjiPlan lekcji
    • Egzamin ÓsmoklasistyEgzamin Ósmoklasisty
    • Dyżury w biblioteceDyżury w bibliotece
  • DLA RODZICÓW
    • ŚWIETLICAŚWIETLICA
      • PLANPLAN
      • Wzór deklaracjiWzór deklaracji
    • Obiady w szkoleObiady w szkole
    • Dowóz dzieci 2023/2024Dowóz dzieci 2023/2024
    • RekrutacjaRekrutacja
    • Standardy Ochrony MałoletnichStandardy Ochrony Małoletnich
  • GALERIA
  • RODO
  • WOLONTARIAT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zespół Szkolno - Przedszkolny

w Murzasichlu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktualności

EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA

FESTIWAL NAUKI IM. FRANCISZKA ŁUKASZCZYKA 💣
 
EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA
 
Żyjemy w świecie, w którym na szeroką skalę może dojść do poważnego kryzysu, zarówno w wyniku katastrof naturalnych, przemysłowych, epidemii, jak również celowych działań militarnych, grup terrorystycznych czy jednostek.
Mimo obowiązujących traktatów i konwencji o zakazie używania broni biologicznej i chemicznej w wielu miejscach na świecie trwają badania nad wykorzystaniem czynników biologicznych jako broni masowego rażenia.
Czy można się przygotować na przetrwanie w sytuacji użycia broni biologicznej, chemicznej, nuklearnej w miejscu naszego zamieszkania? Czy można się uchronić przed skażeniami, które wywołuje tego typu broń? Jak się zachować, by przetrwać?
Każdy z nas powinien zdobyć taką wiedzę, dlatego młodzież klasy 8 na zajęciach edukacji dla bezpieczeństwa poznała zagadnienia dotyczące umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia, m.in.:
- rozpoznawania sygnałów alarmowych informujących o poszczególnych zagrożeniach;
- zasadach przeprowadzenia ewakuacji;
- zabezpieczeniu wody i żywności;
- przygotowania plecaka ewakuacyjnego z niezbędnym wyposażeniem;
- zastosowania środków ochrony skóry i dróg oddechowych;
Nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa p. Dorota Króliszewska zaprezentowała uczniom maski przeciwgazowe używanie m.in. przez polskie służby mundurowe. Młodzież mogła przećwiczyć zakładanie maski- co wcale nie jest takie łatwe- oraz wyobrazić sobie, jakie to uczucie nosić ją przez dłuższy czas w przypadku, gdyby zaistniała taka konieczność.
Większość ludzi nie posiada na wyposażeniu własnego domu masek przeciwgazowych oraz gumowego kombinezonu OP1, który chroni przed skażeniami, dlatego uczniowie postanowili wykonać zastępcze środki ochrony skóry i dróg oddechowych stosując ogólnodostępne materiały i przedmioty z najbliższego otoczenia.
Do wykonania ochrony skóry użyli m.in. peleryny przeciwdeszczowej, rękawic gumowych, worków z tworzyw sztucznych, kaloszy, folii spożywczej. Aby pod powstały kombinezon nie przedostały się toksyczne substancje konieczne było uszczelnienie wszystkich elementów taśmą izolacyjną/ klejącą.
Do ochrony twarzy i dróg oddechowych młodzież wykorzystała butlę po wodzie mineralnej o pojemności 5 l, którą trzeba było odpowiednio wyprofilować, by dopasować do kształtu głowy. W celu przefiltrowania skażonego powietrza należało wykonać otworki w nakrętce butli, następnie założyć na nie materiał filtrujący, np. gaza, szmatka, wata dodatkowo zamoczona w wodzie ( skuteczniej filtruje powietrze). Taką maskę młodzież szczelnie połączyła z foliowym kapturem peleryny i strój gotowy!
Uczniowie podczas zajęć chętnie współpracowali w grupach, wykazali się dużą kreatywnością i zaangażowaniem. Praktyczne zajęcia edukacji dla bezpieczeństwa pomagają zrozumieć młodzieży sens omawianych zagadnień, motywują do zachowań bezpiecznych oraz uczą postaw prospołecznych i prozdrowotnych.
Na lekcji wykorzystano materiał edukacyjny: Bądź gotowy – poradnik na czas kryzysu i wojny. Źródło: Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.
 
Przejdź do galerii
Utworzono: 25 październik 2022
Odsłon: 373

POLA NADZIEI

Zachęcamy do przyłączenia się do akcji ❤POLA NADZIEI ❤ Już w najbliższą niedzielę 23 października wolontariusze z opiekunami będą kwestować po Mszach Świętych w Małem Cichem, Murzasichlu i na Wiktorówkach. Aby pomóc podopiecznym Hospicjum Jezusa Miłosiernego w Zakopanem można zakupić symboliczną cebulkę żonkila. Zachęcamy do przyłączenia się do tej szczytnej akcji. Stowarzyszenie Przyjaciół Chorych Hospicjum Jezusa Miłosiernego w Zakopanem powstało jesienią 2002 roku jako odpowiedź na apel Polskiego Papieża Jana Pawła II, w czasie jego ostatniej pielgrzymki do Ojczyzny – Łagiewnik. Pomocą obejmowani są chorzy i ich rodziny z powiatu tatrzańskiego i nowotarskiego, bez względu na kolor skóry, wyznanie, pochodzenie, stanowisko, zasobność portfela czy też status społeczny.

Utworzono: 20 październik 2022
Odsłon: 398

Rangoli

Rangoli to technika dekoracyjna wywodząca się z Indii. Uczniowie klas III a i III b wykorzystali ją na zajęciach plastycznych tworząc ciekawe prace z użyciem maturalnych materiałów (piasek, kamienie, kwiaty, patyczki, muszelki, piórka). W ten sposób zrealizowali kolejne zadanie Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego "Z kulturą mi do twarzy" ( moduł IV, zadanie 14).

 

    

 

    

Utworzono: 20 październik 2022
Odsłon: 390

Jesteśmy tacy sami

„Jesteśmy tacy sami” to cykl zajęć, w których uczestniczyła klasa III realizując kolejne zadanie Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy” ( moduł III „Kocham, lubię, szanuję”, zad. 26).
Dzieci poznały rodzaje niepełnosprawności oraz rozmawiały na temat ograniczeń w życiu codziennym, które one za sobą niosą. Miały okazję porozumiewać się językiem migowym, próbowały odczytać informację zapisaną językiem Braila. Zwracały uwagę na ograniczenia architektoniczne i brak zrozumienia osób niepełnosprawnych przez środowisko, w którym żyją.
Dzieci ustaliły zasady, którymi chciałyby się kierować w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi: TOLERANCJA, AKCEPTACJA, SZACUNEK, UCZCIWOŚĆ, SERCE.
 
   
 
   
Utworzono: 20 październik 2022
Odsłon: 419

Chemia

Doświadczenie: badanie odczynu roztworu za pomocą wywaru z czerwonej kapusty i fenoloftaleiny.

Fenoloftaleina to jeden z najczęściej stosowanych wskaźników pH. W szkole uczymy się, że w środowisku zasadowym z bezbarwnej staje się malinowa. Nasz eksperyment miał wykazać między innymi, że fenoloftaleina ma znacznie bogatszą paletę barw.

Wywar z czerwonej kapusty to wskaźnik, który zmienia zabarwienie w zależności od odczynu roztworu. Wywar wykonaliśmy samodzielnie.

Wykonując doświadczenie sprawdzaliśmy odczyn roztworów: octu, wody, sody oczyszczonej i

wodorotlenku sodu. Obserwowaliśmy jak zmienia się ich zabarwienie pod wpływem wykorzystanych wskaźników. Bardzo spodobały się wszystkim zmiany barwy roztworów pod wpływem wywaru z kapusty: fioletowa w wodzie, czerwona w occie i żółta lub zielona w roztworze sody i zasady sodowej. Czerwone zabarwienie wskazuje, że roztwór jest kwaśny, zaś żółte lub zielone - że jest zasadowy. Fioletowy kolor wywaru w wodzie świadczy o tym, że jej odczyn jest obojętny. Znając tę regułę możemy sprawdzać kwasowość lub zasadowość innych substancji znajdujących się w domu, np. pokarmów czy środków myjących, a także wody deszczowej czy śniegu.

Znajomość wartości pH ma duże znaczenie praktyczne, m.in. przy produkcji lekarstw, czy kosmetyków.

   

 

    

 

Utworzono: 20 październik 2022
Odsłon: 405
  1. Festiwal Nauki
  2. Warsztaty profilaktyczno-integracyjne
  3. Rozpoczęcie Festiwalu Nauki im. Franciszka Łukaszczyka
  4. Dzień Drzewa

Strona 62 z 133

  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66

MENU

  • REKRUTACJAREKRUTACJA
  • ZAJĘCIA POZALEKCYJNEZAJĘCIA POZALEKCYJNE
    • ROZWOJOWEROZWOJOWE
    • DYDAKTYCZNO - WYRÓWNAWCZEDYDAKTYCZNO - WYRÓWNAWCZE
    • DODATKOWEDODATKOWE
  • HALA SPORTOWAHALA SPORTOWA
  • PROJEKTYPROJEKTY
    • Bliżej TatrBliżej Tatr
  • PRZEDSZKOLEPRZEDSZKOLE
  • DO POBRANIADO POBRANIA
  • KONKURSYKONKURSY
  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCIDEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI