Aktualności
We wtorek, 8. listopada, sześcioro uczniów naszej szkoły wzięło udział w Festiwalu Projektów w Szkole Podstawowej w Poroninie w ramach Festiwalu Nauki im. prof. Franciszka Łukaszczyka. Przedstawiciele szkół z terenu naszej gminy mieli za zadanie zademonstrować projekty z różnych dziedzin wiedzy. Młodzi adepci nauk prezentowali rozmaite zagadnienia z zakresu m.in. robotyki, geografii, biologii czy chemii. Najmłodsi uczestniczyli w festiwalu wcielając się w role Marii Skłodowskiej Curie i prof. Franciszka Łukaszczyka.
Uczniowie z naszej szkoły zaprezentowali dwa projekty:
„Skąd ten dziwny głos”
Zespół w składzie: Agata Dorula, Kamil Gracjasz i Jan Łukaszczyk, zaprezentowali projekt z zakresu fizyki zatytułowany "Skąd ten dziwny głos", przybliżający zjawisko zmiany prędkości dźwięku w różnych gazach. Pokaz składał się z filmu przedstawiającego pomiar prędkości dźwięku w powietrzu oraz mieszaninie powietrza z helem, porównanie wyników i wnioski, a także z części empirycznej, w której można było samemu doświadczyć tego zjawiska mówiąc coś po odetchnięciu helem.
„Moje własne pianino”
Zespół w składzie: Mariia Poliak, Zofia Pawlikowska i Wojciech Strama zaprezentowali projekt z zakresu robotyki i mechatroniki zatytułowany: „Moje własne pianino”. Korzystając z umiejętności programowania w programie Scratch, wiadomości o przewodnictwie prądu elektrycznego oraz zestawowi MakeyMakey (w skład którego wchodzi płytka oparta na ArduinoUno), uczniowie zbudowali własne pianino elektroniczne. Mimo, że zostało ono wykonane z drewna, które nie ma właściwości przewodzenia prądu elektrycznego, zastosowanie taśmy miedzianej spowodowało, że klawisze pianina były aktywne.
Festiwal Projektów cieszył się dużą ilością osób odwiedzających i zakończył późnym popołudniem.
- Odsłon: 327
JĘZYK ANGIELSKI W PRZEDSZKOLU…
W ramach Festiwalu Nauki młodzi odkrywcy z oddziału przedszkolnego eksperymentowali z kolorami. Doświadczenie było świetną formą ćwiczenia angielskiego słownictwa. Do zabawy wykorzystano kolorowe cukierki, talerze i ciepłą wodę. Najpierw dzieci podzielone na grupy układały z cukierków zabawne twarze. Następnie wlewały powoli ciepłą wodę do powstałych kompozycji. Po kilku sekundach na talerzach zaczęły pojawiać się fantastyczne tęczowe twarze. Przedszkolaki z dużym zaangażowaniem opisywały je, ćwicząc tym samym angielskie nazwy kolorów i części twarzy. Eksperyment zrobił na wszystkich ogromne wrażenie i był ciekawą formą nauki języka angielskiego.
… I W SZKOLE
Uczniowie klasy siódmej też eksperymentowali z kolorami, ale w całkiem innym kontekście.
Kolorowe były książeczki wklejane do klasowego „ściennego lapbooka”. Każda z nich, to źródło podstawowej wiedzy na temat zasad tworzenia zdań w zakresie poznanych czasów gramatycznych.
Zasady gramatyki języka angielskiego większości uczniów sprawiają niemałe trudności. Stąd zrodził się pomysł, aby zbadać, czy swego rodzaju gramatyczna ściąga, dostępna do wglądu na lekcjach i na przerwach, pozwoli lepiej zapamiętać zawiłości gramatyki języka angielskiego. Jeśli metoda się sprawdzi, klasowy lapbook będzie systematycznie wzbogacany o inne zagadnienia gramatyczne ukryte w kolorach.
- Odsłon: 331
- Odsłon: 351
Na języku niemieckim uczniowie w formie gier, zabaw i quizów poznawali ciekawostki o krajach niemieckojęzycznych.
- Odsłon: 322
W ramach Festiwalu Nauki im. Franciszka Łukaszczyka uczniowie klasy VIII eksperymentowali na słowie, tworząc Haiku. Jest to japońska forma poetycka składająca się z 17 sylab, podzielonych na trzy części znaczeniowe po 5, 7 i 5 sylab. Tradycyjnie tematyka Haiku poświęcona jest przyrodzie. Tym razem uczniowie postanowili napisać kilka wersów o Profesorze Łukaszczyku, zachowując jednak ducha tej sztuki. Była to niezwykle ciekawa i kreatywna lekcja, podczas której ujawnili się prawdziwi mistrzowie pióra :)
- Odsłon: 362