FESTIWAL NAUKI IM. FRANCISZKA ŁUKASZCZYKA 💣
 
EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA
 
Żyjemy w świecie, w którym na szeroką skalę może dojść do poważnego kryzysu, zarówno w wyniku katastrof naturalnych, przemysłowych, epidemii, jak również celowych działań militarnych, grup terrorystycznych czy jednostek.
Mimo obowiązujących traktatów i konwencji o zakazie używania broni biologicznej i chemicznej w wielu miejscach na świecie trwają badania nad wykorzystaniem czynników biologicznych jako broni masowego rażenia.
Czy można się przygotować na przetrwanie w sytuacji użycia broni biologicznej, chemicznej, nuklearnej w miejscu naszego zamieszkania? Czy można się uchronić przed skażeniami, które wywołuje tego typu broń? Jak się zachować, by przetrwać?
Każdy z nas powinien zdobyć taką wiedzę, dlatego młodzież klasy 8 na zajęciach edukacji dla bezpieczeństwa poznała zagadnienia dotyczące umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia, m.in.:
- rozpoznawania sygnałów alarmowych informujących o poszczególnych zagrożeniach;
- zasadach przeprowadzenia ewakuacji;
- zabezpieczeniu wody i żywności;
- przygotowania plecaka ewakuacyjnego z niezbędnym wyposażeniem;
- zastosowania środków ochrony skóry i dróg oddechowych;
Nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa p. Dorota Króliszewska zaprezentowała uczniom maski przeciwgazowe używanie m.in. przez polskie służby mundurowe. Młodzież mogła przećwiczyć zakładanie maski- co wcale nie jest takie łatwe- oraz wyobrazić sobie, jakie to uczucie nosić ją przez dłuższy czas w przypadku, gdyby zaistniała taka konieczność.
Większość ludzi nie posiada na wyposażeniu własnego domu masek przeciwgazowych oraz gumowego kombinezonu OP1, który chroni przed skażeniami, dlatego uczniowie postanowili wykonać zastępcze środki ochrony skóry i dróg oddechowych stosując ogólnodostępne materiały i przedmioty z najbliższego otoczenia.
Do wykonania ochrony skóry użyli m.in. peleryny przeciwdeszczowej, rękawic gumowych, worków z tworzyw sztucznych, kaloszy, folii spożywczej. Aby pod powstały kombinezon nie przedostały się toksyczne substancje konieczne było uszczelnienie wszystkich elementów taśmą izolacyjną/ klejącą.
Do ochrony twarzy i dróg oddechowych młodzież wykorzystała butlę po wodzie mineralnej o pojemności 5 l, którą trzeba było odpowiednio wyprofilować, by dopasować do kształtu głowy. W celu przefiltrowania skażonego powietrza należało wykonać otworki w nakrętce butli, następnie założyć na nie materiał filtrujący, np. gaza, szmatka, wata dodatkowo zamoczona w wodzie ( skuteczniej filtruje powietrze). Taką maskę młodzież szczelnie połączyła z foliowym kapturem peleryny i strój gotowy!
Uczniowie podczas zajęć chętnie współpracowali w grupach, wykazali się dużą kreatywnością i zaangażowaniem. Praktyczne zajęcia edukacji dla bezpieczeństwa pomagają zrozumieć młodzieży sens omawianych zagadnień, motywują do zachowań bezpiecznych oraz uczą postaw prospołecznych i prozdrowotnych.
Na lekcji wykorzystano materiał edukacyjny: Bądź gotowy – poradnik na czas kryzysu i wojny. Źródło: Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.